No more trainee

30 april 2009 - A Coruña, Spanje

Hoihoi!

Zo inmiddels ben ik al bijna een maand aan boord van de Seabourn Pride. De tijd vliegt aan de ene kant voorbij, maar ook heb ik het gevoel dat ik hier al heel lang zit. De trainingsperiode is inmiddels voorbij en we zijn full time employee. Dit betekend dat we niet meer extra zijn want er zijn een heleboel mensen weg gegaan. En dit merk je! Ik zit nu van 9 uur werken per dag op 12 a 13 uur per dag. Ook ben ik al een paar dagen niet meer van boord geweest. De gasten die we nu hebben komen allemaal laat voor ontbijt en lunch dus blijft er voor ons weinig vrije tijd over.

Even kort iets over mijn functie nu aan boord. We hebben aan boord een grote dining room (200pax) en daarnaast nog een veranda cafe (40pax). Daarnaast kunnen gasten ook altijd roomservice bestellen. Tijdens mijn trainingsperiode heb ik op alle plaatsen gewerkt voor zowel ontbijt, lunch en diner. We waren altijd extra dus kregen of kutklusjes of we mochten observeren hoe alles precies gedaan werd. Ze werken hier met een 3-man system. Dit betekend dat je een runner, een second man en een frontman hebt. De frontman is compleet verantwoordelijk voor zijn station. Hij neemt bestellingen op, vraagt ze uit in de keuken, plaast gerechten op tafel en haalt ze uit en zorgt voor de gasten. De second man helpt bij het opnemen van bestellingen, plaatst gerechten op tafel en haalt ze uit en helpt de runner waar nodig. De runner haalt al het eten uit de keuken, plaatst ze op het station, neemt de volle dienbladen met vuile borden weer mee en zorgt verder voor brood en water. Aan het einde van de shift is de runner verantwoordelijk voor het poleren van bestek, glazen en poetsen van de backoffice. De second man en frontman zorgen dat alles opnieuw opgedekt wordt. Tijdens mijn trainingsperiode was ik runner. Dit is vrij zwaar omdat je continu met van die hele grote dienbladen op de schouder loopt. Ik heb geen idee hoeveel te precies wegen maar schat soms wel een kilo of 8. In het begin kreeg ik een dienblad met meerdere borden soms niet eens omhoog getild, maar nu naar een maand gaat het een stuk beter! Gelukkig ben ik nu 'gepromoveerd' tot second man! Wat al heel goed is want alle andere trainees zijn nog steeds runner. Dus dit even kort over wat ik doe.

Ik moet nu helaas gaan want moet om 12u al weer beginnen. Ik ben vanochtend om half 8 begonnen tot 11 uur. Nu begin ik om 12u en hoop ik dat de gasten niet al te laat komen lunchen! Des te eerder zijn wij klaar, want om half 6 moeten we al weer beginnen met de voorbereidingen voor het diner.

Binnenkort wat meer over de dingen naast het werk! En ik zal ook nog wat foto's plaatsen!

Groetjes! Renske

1. lisanne:
    1 mei 2009
    Hey lieve zus,

Hoe gaat het ermee!? Ik hoorde van mam dat het toch allemaal best zwaar is, zo te lezen lijkt mij dat ook wel. Wat goed van je dat je al meteen gepromoveerd bent! Maar ondanks het zware werken zul je het vast ook super leuk hebben, zo las ik iig in het eerste verhaaltje al. Klonk goed joh! lekker alle plaatjes een beetje bekijken waar je langs komt. Binnekort alweer in nederland he? weet je al hoeveel mensen er dan mogen komen, want anders lijkt het me ook wel leuk om nog even langs te komen. Maar dat hoor ik nog wel. Zelf ben ik net 3 dagen terug uit Milaan. Het was echt heel leuk! We hadden in het begin heel mooi weer, alleen de laatste 3 dagen echt enorme regen dus dat was wel wat minder. Gelukkig was onze tent droog gebleven, want velen waren er overstroomd... De expositie gaat nu ook door naar het NAI in Maastricht, dus daar kunnen we onze spullen nu weer tentoonstellen, dat is wel leuk dus. Nou, zussie ik hoop dat ik je snel weer zie in Nederland binnekort en nog heel veel plezier en succes met het werken!!!! Dikke kus!!!, je kleine zusje en ook een dikke kus van Laurentius.
  2. papa:
    4 juni 2009
    hallo lieve Renske, ik zie net dat je volgens je reisplanner in St-Petersburg bent aangekomen!
    Het is al weer bijna twee weken geleden dat we je in Amsterdam hebben gezien en dat was toch erg leuk!! Inmiddels ben je al weer in even in Scandinavie geweest en ik hoorde van mama dat je Noorwegen hlemaal te gek vond qua naqtuur. Stuur je wat foto's?. Ons internet doet het sinds het laatste onweer hier 1 week geelden niet meer dus ik ben weer bezig met de KPN.
    Van mam hoor ik ook dat je bell captain bent geworden. Gefeliciteerd joh! Dat levert toch iets betere werktijden (en rusttijden) op.
    Vertel je gauw iets over St.-Petersburg?? En over het Hermitage.
    Ik hoop je gauw weer even te spreken over de telefoon. Morgen zal ik het zeker even proberen, maar we weten natuurlijk niet precies wanneer je aan het werk bent.
    Tot gauw !

Papa en mama