My trip in New Zealand has come to an end..

17 maart 2010 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Met nog drie dagen te gaan is mijn reis door Nieuw Zeeland bijna ten einde. In acht weken ben ik door het hele land gerezen per bus en het was fantastisch. Begonnen op het noordereiland en na vier weken door naar het zuidereiland, twee werelden van verschil wat landschap betreft. Het noordereiland bestaat voornamelijk uit vulkanisch grondgebied en is heuvelachtig met een aantal hogere bergen. Het zuidereiland daarentegen heeft van alles; ruige bergen met sneeuwtoppen, gouden stranden, vlakke weilanden, fjordenlandschap, regenwouden en heides.

Na mijn vorige verhaal ben ik doorgerezen naar Wellington en daar heb ik de ferry gepakt richting Picton (in het noorden van het zuiderleiland). Vanuit daar ben ik doorgerezen naar het Abel Tasman National park waar ik 5 dagen heb doorgebracht. Het was echt heerlijk weer dus ik heb lekker op het strand gelegen, een zeiltocht gemaakt, gemountainbiked en mooie wandelingen gemaakt door het national park. Na een fantastisch lang weekend hier te hebben doorgebracht ben ik doorgerezen naar Franz Josef. Dit landschap bestaat uit hoge bergtoppen met gletsjers. Ik heb hier dan ook een gletsjerhike gemaakt. Dit was heel erg bijzonder. Het bestond uit een hike van ongeveer 6/7 uur, waarvan we 5 uur op het ijs hebben doorgebracht. Ontzettend mooie blauwe kleuren gezien. Alleen erg jammer dat het de hele dag regende. Maar dit was te verwachtend want in dit gebied regent het twee van de drie dagen.

Hierna verder gereisd richting Queenstown, de stad waar alles mogelijk is. In dit stadje kan je werkelijk alles doen wat je je maar kan bedenken; bungyjumpen, skydiven, paragliden, canyoning, canyonswing, jetboaten, paardrijden, raften, quadrijden etc etc. Helaas liet mijn budget het niet toe om dit alles te doen, toch heb ik vijf dagen hier door gebracht en me prima vermaakt. Heerlijk door het stadje gestruind, met de gondel omhoog gegaan en geluged (met een klei n karretje op een 800 meter track naar beneden racen) en een ontzettend mooie tocht te paard gemaakt door het Lord of the Rings landschap.

Na deze dagen begonnen we aan onze trip helemaal door het zuiden. Ik heb een cruisetocht gemaakt door het beroemde fjordenlandschap van Milford Sound. Het was ontzettend mooi, maar voor mij erg vergelijkbaar met Noorwegen. De rest van de trip voornamelijk stops gemaakt oom een aantal kleine wandelingetjes te maken en wildlife te spotten zoals; dolfijnen, zeehonden, zeeleeuwen, pinguins etc. Aan het einde nog een nachtje in Queenstown doorgebracht voordat we verder naar boven reizden richting Cristschurch. Onderweg naar Christchurch heb ik nog een stop gemaakt in Geraldine om een raftingtrip te maken. Dit was echt een super gafe ervaring! Ik verbleef in een ontzettend mooie lodge en had alle rust om me heen. De raftingtrip duurde 3 uur en had grade 5 rapids. Wat de hoogste graad is die je maar kan hebben. Gelukkig is alles goed gegaan en zijn we niet omgeslagen. Wel ben ik een keer uit de raft gevallen. Gelukkig viel de instructeur/begeleider er op dit moment ook uit dus ik schaamde me niet heel erg.

In Christchurch heb ik weer drie dagen doorgebracht en hier heb ik een eigen ketting gemaakt uit een koeienbot. Bone carving is erg populair in Nieuw Zeeland en je zit deze kettinkjes ook overal! Je begint met een figuur wat je wilt maken. Dit teken je op een papiertje en vervolgens knip je het uit in plak je het op het bot. Vervolgens vijl je de vorm in het bot en dan geef je dit aan de instructeur. Hij doet het middelste gedeelte met een soort slijptol en vervolgens kan je zelf aan de slag met schuurpapier om alles te verfijnen totdat je tevreden bent. Het resultaat is erg leuk geworden!

Na Christchurch reisden we verder naar Kaikoura, Wellington en Taupo. Op dit moment zit ik nog steeds in Taupo en ben ik vandaag aan het bijkomen van de Tongariro crossing die ik gister gelopen heb. Dit is de beste one day walk van Nieuw Zeeland en hij staat geloof ik op nummer 2 van de wereld. Het is een Alpine hike van ongeveer 7/8 uur. Je begint met een gemakkelijke wandeling van een uur richting ‘Soda springs’. Deze wandeling brengt je aan het begin van de ‘devils staircase’, een steile klim van ongeveer 45 minuten. Geen gemakkelijke opgave! En je snapt ook zeker wel hoe ze aan deze naam komen wanneer je het ziet! Bovenaan de ‘ devils staircase’ sta je aan het begin van de ‘South Crater’. Je loopt dwars door deze krater heen en het is dus een mooie vlakke wandeling. Aan de andere kant begin je weer een steile klim naar de ‘ Red Crater Ridge’, welke ongeveer een half uur duurt. Eenmaal bovenaan sta je aan de top van de ‘Red Crater’. De naam zegt het al, deze krater heeft een ontzettend mooie rode kleur. Zelf (en ik ben niet de enige) vond ik deze krater iets weg hebben van het vrouwelijke geslachtsdeel (ik zal een foto posten en dan snap je denk ik wel wat ik bedoel!). Anyways, vervolgens beklim je het hoogste stukje en zie je aan de andere kan de ‘Emerald lakes’ . Dit zijn 3 ontzettend mooie blauwe kratermeren in een nogal geel landschap. Super mooi contrast dus. Daarna loop je verder naar de ‘ Central Crater’, welke je weer doorkruist totdat je bij het ‘Blue lake’ komt. Een groter ook erg mooi krater meer. Vanaf dit meer loop je via de Rotopaunga valley helemaal naar beneden. Dit vond ik nog het ergste stuk van de wandeling omdat dit naar beneden lopen nogal pijn begon te doen aan mijn knieen. In totaal hebben we 7,5 uur over deze wandeling gedaan. Ik heb nu ontzettende spierpijn in mn benen, maar dat was het zeker de moeite waard. Voor mij was dit het mooiste en indrukwekkendste wat ik in Nieuw Zeeland heb gezien.

Ik blijf nu nog 2 dagen in Taupo (heel misschien dat ik nog ga bungyjumpen) en dan reis ik vrijdag door naar Auckland. Zaterdagmiddag vlieg ik dan van Auckland naar Melbourne. Mijn plan is om 4 dagen in Melbourne te blijven. Dan reis ik met de bus naar Sydney waar ik ook nog 5 dagen blijf. Vervolgens ga ik weer met de bus door naar Byron bay waar ik een dagje kan relaxen. Daarna reis ik direct door naar Brisbane en op donderdag 1 April ga ik een weekje naar Singapore om mijn vriendje te zien! Op 9 April ga ik weer terug naar Brisbane. Ik ben dan van plan om hier een baantje te zoeken voor een week of drie.

Hugs and Kisses!
Renske

1. Renée:
    17 maart 2010
    Heej meis!
    Wat een mega gave dingen ben je aan het bekijken en maak je mee he.. Heel veel plezier nog de komende tijd en lekker je verhalen met ons blijven delen hoor. Ik lees je stukje iedere keer trouw en met vol enthousiasme.. Have fun!
    Liefs en kus Renée
  2. Kim:
    17 maart 2010
    Ik betrap mezelf erop dat ik zit te kwijlen achter de computer! Wat een super mooie foto's! Echt zo gaaf! Ik laat het Joost niet lezen anders gaat hij weer weg ;)

Geniet ervan daar! x